Transport międzynarodowy
W czasach obecnych obsługa celna dotyczy głównie transportu międzynarodowego, bo celnicy nie mogą tracić czasu na auta osobowe, jeśli w kolejce czeka auto dostawcze z tym łatwo psującym się towarem, takim jak pomarańcze. Jeśli w przypadku takiego transportu zdarzą się opóźnienia to odbiorca takich pomarańczy lub mandarynek może pozwać urząd celny w danym kraju, czyli na drodze sądowej może zyskać rekompensatę finansową za stracony towar. Z tych przyczyn istnieje coś takiego jak Unia Europejska, czyli wspólnota krajów, w której przypadku obsługa celna jest objętą pewnymi nadrzędnymi przepisami, po to by transport międzynarodowy nie cierpiał na pracy celników, którzy mogą przetrzymywać kierowcę ciężarówki na granicy, tylko ze względu na to, że ich zdaniem wygląda on podejrzanie. Takie przetrzymywanie na granicy to rzecz jasna generowanie strat, bo kierowca może jechać w ciągu dnia tylko przez określony czas i na dokładkę nawet to kilkugodzinne opóźnienie może być niezwykle problematycznym dla szefa danego kierowcy. Z tej konkretnej przyczyny wiele firm unika przejazdu przez niektóre kraje, po to by generować mniej tych strat czasowych.
Konfiskowanie pewnych przedmiotów
Obsługa celna ma miejsce także na lotniskach, a konkretniej rekwiruje się na nich przedmioty niebezpieczne, takie jak noże tapicerskie, a potem komisyjnie się je niszczy. Rzecz jasna tego typu niszczenie przedmiotów wartościowych to średnio dobry pomysł, bo niektóre noże zaliczane do tych skonfiskowanych na lotniskach mają znaczną wartość, czyli można by było tego typu mienie skonfiskowane zlicytować raz na jakiś czas, po to by pokryć przynajmniej część kosztów powiązanych z obsługa celną, bo jej koszty raczej nie są małymi.